Saturday, December 24, 2011

monolog waktu malam

harini hari terakhir kokurikulum
untuk syarat 1 jam kredit selama 3 semester
ye 3 semester sudah mengorbankan hari sabtu dengan aktiviti kokurikulum
lepas ni takde dah pagi2 sabtu
tergopoh gapah pergi ke bilik band
lepas ni cuma training biasa setiap malam selasa dan jumaat
yang jarang saya pergi
memang sgt rock saya ni
sesuka hati je
hahhahah
semester ni juga berakhirnya penantian subjek bahasa ketiga (3rd language)
ok terasa ayat sangat skema
3 sem berturut2 jadi tukang edit video arab
masa kelas terakhir rasa sayu pulak
sebab ustaz sangat baik dan sporting
harini hari terakhir nak duduk bersenang lenang kat bilik
dah 2 hari tak sentuh buku langsung
melayan movie dari pagi sampai ke malam
esok harus memulakan langkah untuk belajar
tadi telefon ayah
ayah pesan suruh study betul2
dapat result cemerlang
paling penting niat kena betul
belajar untuk mencari redha allah
insyaallah :)

Thursday, December 22, 2011

alhamdulillah

sangat lega kerana minggu yang paling mencabar hampir sampai ke penghujungnya
seriously semester ni rasa sangat penat
terlalu banyak benda yang perlu dikejar
insyaallah lepas ni dah boleh mula berperang dengan buku
memang semester ni kena pulun habis-habisan
punyalah penat sampai dah tak ingat tarikh dah
jerawat juga makin ligat tumbuh
mungkin esok nak kemas dulu bilik ni
oh ya roomate pun takde beberapa arini
semua orang balik rumah study week ni
saya je di sini
takpe harus berkorban sedikit
insyaallah semuanya akan dipermudahkan...
:)

Tuesday, December 13, 2011

ya allah
aku doakan kebaikan sahabatku
nurus sakinatul fikriah binti mohd. shith putera
berikanlah dia kesembuhan
semoga dipermudahkan segala urusannya
sesungguhnya
aku sangat menyayanginya
nilai sebuah persahabatan yang tidak ternilai harganya
if i could replace your pain
i will do nurus
we will forever be together :)
get well soon
insyaallah
min akan selalu bersama dgn nurus :)

Thursday, December 8, 2011

revolution
but in wrong way
i hate this
the feeling that malaysia is no more a peaceful country
it's not other's fault
it's our people's fault
why everything you need to do the demonstration?
and i'm worried about my nation
i hate this
so my dear new generation
let's think what is the best for our future
if u want to sacrifice your life
don't let others be with u
don't ask anyone's help
and don't put anyone into troubles


Monday, December 5, 2011

4th visits

alhamdulillah bersyukur atas segala kurniaan allah
semakin dekat final exam
dan saya semakin sibuk
terlalu banyak tugasan yang harus dibuat
semuanya masuk dalam kalendar
sampai dah nak penuh dah reminder
kelas ganti bertambah-tambah
oh ya tanpa disangka-sangka
ada satu lagi test menanti
so bertambahlah lagi test-test
dan ade function band lagi 16 disember
maybe it would be my last function for this semester
i'm missing home
but i don't even have time to go back home
no weekend at all
and now i'm starting to worry on my final exam
3 weeks before my study week
need to cover lots
and yesterday i went to kl krash pad,chow kit road
it was my 4th visits if i'm not mistaken
and this week i will be off to port dickson
for three days
luckily next monday will be public holiday
i think i should start studying
and tomorrow i'm planning to go to library
i need to find cases
books and study
maybe right after class i will be going to library
thinking of staying until night
that's the only time i have
insyaallah
ya allah please give me the courage
amin..:)

Sunday, December 4, 2011

alhamdulillah

alhamdulillah
all praise to allah
nothing much to say
i'm happy
despite all these busyness
i can still keep on smiling
maybe i used to be a busy woman
and i guess i love my life
i love being busy
maybe u just need one day or two
to relax
and i can say that
i can't live without doing nothing
except sleeping
i love to sleep okay
i think this is the way i live
3 weeks more before my study week
and i should start doing my revision
maybe this tuesday i'm planning to go to library
need to do some research for BEL
and find books for assignment
oh i should start shooting for my arabic dvd
insyaallah
everything will be okay
believe in allah
keep on smiling :)

Saturday, December 3, 2011

kemalasan

esok nak kena pegi koko
dan nak kena ganti
4 jam koko esok
tulah padahnya kalau asyik ponteng farah yasmin
nak buat camna
mmg sem ni banyak ponteng pun
tapi 2 daripadanya ki ade surat
1 kali ade function band (so xdepapela)
1 kali pegi kem under hep (ade exception letter)
yang betul2 ponteng ade dua kali
so kenalah ganti 2 kali
harap function2 yang saya main semester ini
dapat membantu markah koko
oh ini semester terakhir koko
yeepeee
ade lagi 3 kali koko je lagi
chaiyok2!!!

Wednesday, November 30, 2011

berusaha untuk mencari tajuk presentation bel
oh tidak
buat bel lagi berganda-ganda susah dari buat assignment law
tajuk direject berkali-kali
tak tau dah nak buat apa
lecturer tak mahu tajuk yg common
yang semua orang dah tahu
bukan sebarangan tajuk
nampak senang tapi
sangat susah
sedang mempositifkan diri
dan berusaha keras untuk mendapatkan yang terbaik untuk bel
insyaallah
ya allah berikanlah aku ilham :)

Saturday, November 26, 2011

salam maal hijrah

salam maal hijrah semua
semoga kita dapat melaksanakan segala azam baru dan azam-azam lama yang tak tercapai
semoga dapat bersama-sama memuhasabahkan diri
oh ya walaupun cuti sampai hari isnin
namun saya tak balik ke kampung pun
sebab nya?
terlalu banyak tugasan yang perlu diselesaikan
final exam is just around the corner
and lots and lots of assignments waiting for me
and also too many things need to be think
now i'm movin on to my second presentation for BEL
and i can say that it gonna be tough
and also my 3rd language project
as we don't have the final paper for 3rd language
therefore it will be continousely assessments
starting from next week
every week i will be having the 3rd language test
starting from written, listening, oral and the submission of vcd
and it will be my final sem taking the 3rd language
hohohoho
ok it would be sad
and i'm gonna finish my koko this semster
and i'm thinking of either staying at the college
and being a brass band member or quiting from brass band
i hate practise actually
because i'm always eager to try new things
and i couldn't stay for too long
maybe i didn't have what we called as good friend among my brass band members
even though i love playing music
and this night i will be having practise
ohhh
and i hope i will have new spirit
u know that i'm too lazy
and i feel like i wanna sleep
and honestly i don't like living in a cage
u know what i mean right?
so yasmin tomorrow will be your performance
just hang on until tomorrow


Wednesday, November 23, 2011

this week as usual getting busier from day to day
after finished one assignment another assignment need to be done
after one test u got another test to do
and honestly i'm in trouble
with all these things
but i have to face it
common things for students
:)

Monday, November 21, 2011

shopaholic

i'm very busy these few weeks
5 weeks more before semester ends
i need to recover lots
studying, doing assignments
project manager
i suddenly thinking of going shopping
maybe i need to buy some books
maybe just a humble window shopping
without wasting my money on clothes and shoes
buying books sometimes may release your stress
even though u will take time to finish those books
i think when i'm spending my money
on something i love
it will release my stress
maybe buying new cute teddy bear would be a good idea
u know i love all these cute things
sometimes i'm wasting my money
buying these cute things
shopping doesn't mean you buy clothes or shoes
i'm still working on my admin law test on this wednesday
but suddenly i feel sleepy
u know non-stop class from 8.30 am to 6 pm
ok just a short break for lunch and prayer
i think i should sleep early this night
i can't study if i feel sleepy
i love sleeping
and i'm always sleepy
that's the fact
this week too many programs
and my schedule was fulled
:)

Friday, November 18, 2011

sikap sebenar saya
sangat susah untuk marah
sebab saya selalunya ceria
seorang yang sangat relaks
dan tak suka kelam kabut
tapi bila dah start marah
akan bertukar rupa
tapi boleh marah sekejap je
tak boleh nak emo-emo lama-lama
itulah saya
saya sangat suka kalau saya happy
saya tak suka sedih
sebab nama saya bermaksud kegembiraan
dan saya suka mengembirakan orang lain
dan mengembirakan diri sendiri :))

Wednesday, November 16, 2011

happy again :)

sepatutnya study equity and trust
tapi mata ni dah ngantuk dah
mmg otak tak boleh nak masuk dah nak study equity sekarang ni
test tadi dgn presentation
sangatlah memnatkan otak
so nak kena release dulu
online dulu
sambil dengar-dengar lagu
rasanya jap lagi terlelaplah
ape-ape pun
alhamdulillah dah dapat recover sedih
dan alhamdulillah masa jawab test soga tak blank
alhamdulillah
berjaya juga kawal emosi ni kan
rasanya adelah rasa down dalam sejam je kot
pastu dah release
good management of stress i think
tak sabar nak habiskan hari esok
test equity and listening test for arabic
even though i'm not studying anything
rasanya baik tido awal malam ni
goodnyte :)
lesson for today
u must expect the unexpected things
ok i've done with my presentation
and i would say that it was not what i'm expecting
supposely i'm playing one song in front of my friends
but due to my nervous
the song wasn't that well
truly i'm dissappointed
u know that playing music
alone is not that easy
perform in front of others
it would be different performing in a group
u will have the confidence
ok after this i'm having my soga test
i hope that allah will show me His blessings
maybe i would be dissappointed with my presentation
even though it doesn't affect the marks
because it's not are u able to play the song well
but it is your presentation
i think i should be thankful because at least people show their interest to my presentation


p/s: hoping i will get good results for my presentation and for my soga test i hope i can do my very best..insyaallah..amin...

Tuesday, November 15, 2011

sahabat dan kembar


sebenarnya sibuk menelaah SOGA
tapi ade benda yang nak diluahkan
saya sangat bersyukur dikurniakan insan-insan yang baik
punya kawan walaupun takde geng
tapi saya ade bebrapa yang sangat baik
dan itu saya ingin mengucapkan terima kasih kat kawan baik saya
mungkin juga kembar saya
Nurus Sakinatul Fikriah binti Mohd. Shith Putera
perasaan yang sangat suci saya kira
saya selalu berdoa takkan ade perbalahan antara kami
semoga persahabatan ini akan kekal selamanya
mungkin kami bukan setakat sahabat
lebih kepada kembar
walaupun jarang berjumpa
tapi perasaan kami tetap sama
dan sebenarnya saya merindui saat kami bersama-sama masa part 1 dulu
dan boleh saya katakan
bile nurus dah tak sama part dengan saya lagi
saya bagai hilang arah
saya berusaha untuk tidak bergantung pada siapa-siapa
kalaulah boleh saya nak je sama part dengan nurus
benarlah sahabat rapat
tak semestinya harus bersama tiap waktu kan?
dan saya ingin meminta maaf kat nurus
kalau saya terlepas pandang kt nurus
yang terguris perasaan segalanya
semoga kita akan terus berada dalam lingkungan rahmat Allah
insyaallah

:)

Monday, November 14, 2011

today was not so good
but i'm hoping for the best
done with my land law test
and the upcoming test will be on wednesday
one presentation and one test
and the next day
equity and trust test and assignment together with listening test
hectic week
lots of works
lots of dates
and i was ...
speechless

Saturday, November 12, 2011

sireh pulang ke ganggang

honestly i hate this feeling
the feeling when it comes to the end of your holidays
even though i'm not really going anywhere
but spending time at home was really awesome u know!!
and today i'm going to kota tinggi for wedding ceremony
and after that we had spent our time at kota tinggi plaza
and honestly i can remembered how many times i went outing there
during my school years at kota tinggi
and i became stranger
but i guess it was fun
kota tinggi is my past
and today i came to recall all those memories....
:)



Thursday, November 10, 2011

ok finished my land law and sales of good notes
and now i'm working on my equity and trusts
and guess what
i don't know how to answer those questions
ok now i realise that lots more to learn
doing assignment for equity and at the same time
studying for next week test
ok supposely i need to go to port dickson
and i have to cancel it
due to these so called tests and assignments
waaaa

Wednesday, November 9, 2011

i'm home!!
and it was lovely being at home
or even sometimes not
last two days spending my time at kampung atok
and today i'm home
finishing my land law notes for this coming test
and tomorrow i will start doing my notes on sales of goods
and in fact i have sacrificing my plan to go to port dickson and gunung jasar
have to cancel all these things for something which are more importants
if only i have one test next week
i will join all these activities
unfortunately
from monday till thursday i have lots of tests
and the next next monday i have one more tests
and assignments
bel presentation together with my soga test on wednesday
equity test and submission of assignment together with oral test and listening test
for arabic
time flies so fast
and within 7 weeks i will sit for my final exam
and i'm studying during these 7 days holidays
like i'm going to sit for my final exam tomorrow (exagerate)
i wish all my efforts and my prays
will give me something meaningful
insyaallah :)

Friday, November 4, 2011

choice and decision

tertarik dengan kata-kata seorang teman
" menerima sesuatu perlukan ilmu dan menolak sesuatu juga perlukan ilmu"
sangat menarik
semakin dewasa saya diajar untuk berfikiran kritis dan kreatif
tidak mudah untuk menerima sesuatu tanpa mengkaji dahulu
bercakap dengan asas yang kukuh
dahulu saya mudah je untuk membuat keputusan
tapi sekarang tiap tindakan akan difikirkan dahulu
baik buruk, betul salah
walaupun saya tidak suka membuat keputusan
tidak suka diberi pilihan
tapi itulah kenyataan
hidup ini adalah membuat pilihan dan keputusan
life is about given choices and making decisions
the right decision i guess
there's no right and wrong answers
alhamdulillah
now i realised
the importance of critical thinking
even though at one time
i hate the subject during my foundation years
i can still recall the subject
deduction,reasoning,conclusion
u will never know the importance of that things
unless u had finished it
:))

tun faisal dot com: #MerdekaRaya Sejarah Bukit Kepong: Selepas UMNO be...

tun faisal dot com: #MerdekaRaya Sejarah Bukit Kepong: Selepas UMNO be...: Mengikut logik Mat Sabu, mereka ini bukan pejuang kemerdekaan negara



Menurut logik Mat Sabu, ini pejuang sebenar kemerdekaan neg...

Thursday, November 3, 2011

everyone has their own pet
but i'm not
i was like i'm different
there're people who can easily talk to their pet
or who easily can get along with kids
but i'm not
i will never show any interest on them
it's not that i hate kids or pets
i just don't want to pay too much attention on them
or maybe it is not the time
maybe when i have kids one day then only i will love kids
hahhahaha
i'm sleepy
good nyte friends :)

Tuesday, November 1, 2011

maturity

dulu masa kecik-kecik
saya selalu didik untuk menjadi yang pertama
dalam apa jua yang saya lakukan
selalu didik untuk mem'volunteerkan' diri
tapi bila dah besar
bila sudah punya akal untuk berfikir
saya bertindak lebih matang
berani bukan bermakna anda harus jadi yang pertama
yang penting adakah tindakan anda itu bijak
saya belajar untuk berfikiran kritis
sentiasa berusaha untuk memikirkan jawapan yang terbaik
yang penting setiap jawapan harus mempunya alasan tersendiri
being a law student sometimes make me more mature
isn't it?
my lecturer always says that don't u dare to talk on something
if u don't have any proof or authorities
yeah now i'm become more mature people :))
do u know that i have once afraid of being an adult
and now i'm in the process of being an adult
reaching the age of twenty
i think i have achieve most of my dreams
alhamdulillah
but there will be long long way to go
insyaallah it will always be ok :))
i'm a thinker :)
like a thinker bell i guess
LOL :))

Sunday, October 30, 2011

sacrifice

alhamdulillah
i had done my hectic week with success
and lots of sacrifices had been made throughout this week
and i think it worths more than gold
when you feel satisfied that u can handle all the problems
have u ever heard of
if u let go something precious and it turns back to you
it means that it's really for you
ok i'm not talking about relationship ya
it can be anything but for today's scope is opportunity
for example
last week i had to make choice between going to uitm n9 for brass band performance
or my study
and i chose not to go
and today
there's another performance this friday at negeri sembilan
and insyaallah i will join this function
and i thought that i will become exhausted after 3 days camp in sepang
but unfortunately even my body is tired but my mind is still function properly
and i had finished my land tutorial and i think i had understand what i studied
alhamdulillah
the feeling is like you'r having the potion of luck
everything you plan runs smoothly
alhamdulillah
this is the true meaning of sacrificing
and as we're approaching raya haji
or known as raya korban
i would like to ask you
to think and do lots of sacrifices
there must be something hidden inside
every your sacrifices
insyaallah :)

Friday, October 28, 2011

i'm happy :)

alhamdulillah
now i'm a flutist
i got my flute just now
it was so so so happy
and this evening i will be off for 3 days to sepang
i have to go for camping
and this week was my sacrifice week
i have to choose
i have to make decision
which i hate the most
sometimes we are willing to have two or three choices
but i hate to choose
because i don't know which one is better
i'm supposed to go to uitm negeri sembilan for three days from wednesday to friday
but i opt not to go
because i feel i need to go to class on thursday
and next week i have criminal law test
but this weekend i will spending my time at sepang
after long thought
i chose sepang
i have my own reasons which can't express it here
and i think that i'm gonna sacrifice my mid semester holiday on next week
insyaallah i will go to gunung jasar cameron highlands
after raya haji
being a student
we need to sacrifice lots of things
but there are things which can't be sacrificed
family and good friends

Thursday, October 27, 2011

banyak kerja yang harus dibuat
tapi saya masih lagi menghadap laptop
layan movie dulu
baca sikit tadi ngantuk
rasa nak tido awal la malam ni
esok nak bangun awal jugak dan nak start study...

Monday, October 24, 2011

alhamdulillah

bila mana allah dah menggerakkan hati kita untuk berubah
maka berubahlah dengan segera
barangkali perubahan itu adalah perubahan yang kekal
setiap ujian pasti akan ade tangisan air mata yang mengalir
kalaulah ditakdirkan ini kali terakhir
semoga kita semua mendapat manfaat dari-NYA
aku insan yang lemah
yang terlalu banyak dosa
rasa rindu untuk mendapat kata-kata nasihat dari teman-teman
kadang-kadang kesibukan duniawi membuatkan kita alpa
syukur masih digerakkan pintu hati untuk sentiasa melafazkan kalimahmu ya Allah
dugaan semakin banyak
bila mana kita benar-benar merasakn kehadiran allah di sisi kita
bersyukurlah
kerana masih ramai insan-insan yang hanyut dalam dunia ciptaan mereka sendiri
ya Allah kuatkan hatiku untuk sentiasa memperbaiki kekurangan diri
bersyukur atas krniaan insan-insan hebat di sisiku ya Allah
yang membantu aku mencari sinar di dalam kegelapan
alhamdulillah :))

Sunday, October 23, 2011

dear me

life wasn't that hard
sometimes we might feel down
we might need someone who will be on our sides
and believe in Allah as He is the most powerful
the Power of One
always be in a good faith
never ever give up
today you may lost what you've dream off
there must be reasons behind that
:))

p/s : i might get a flute soon.and i was excited as it will be my first flute using my own money..hoping that i will make a full use of it..:))

Saturday, October 22, 2011

trip to penang

semalam satu family datang dari johor sebab ada urusan kat kuala lumpur
then adik message ckp ayah ajak pegi ipoh
disebabkan takde kelas ari jumaat
so dengan pantasnya kemas
dan malam tu kami tido di ipoh
esok pagi tiba-tiba je ayah ajak pegi penang
then semuanya setuju
lalu kami pun menempuh perjalanan ke penang
walaupun keadaan hujan sepanjang perjalanan
keluarga saya memang begitu
kami suka melancong tanpa sebarang perancangan
tapi tetap gembira menghabiskan masa bersama-sama
i love my family :))

Wednesday, October 19, 2011

i was exhausted
non-stop working for two days
not enough sleep
and lots more to think
i can't wait friday
to have a break with my family

Sunday, October 16, 2011

grateful

when we'r in the middle of something
we tend to quickly update our status
i'm currently doing my BEL assignments
my topic is LIFE IN A REFUGEE CAMPS
maybe the topic look heavy
and the truth it was heavy
u need to read a lot
and i must take the challenge with my full heart
i have to love what i'm doing
so that things will become easier
insyaallah
one thing i got from my reading is
not everyone can live according to their wishes
no one love to be a refugee
and we should be thankfull
my heart was sanked when i read those articles
stories about refugees and how they continue their life
we should be grateful for what we have now
we will never know what will happen tomorrow
expect the unexpected
:))

sunday times

yesterday i had spent my night with nurus
lots of things we shared
heart to heart conversation
it was fun u know
even though we are not in the same batch
but the frienship will forever remains together
and i wish it will be last forever
and today i spent my time in my room
finish my project paper
doing assignments
studying and keep updating my blog
sometimes it was fun
having your days in room
and i'm not going anywhere
not going for shopping or even meeting any friends
alone in my room
finishing what need to be finished
manage and planning my schedule for next week
cleaning my room
alhamdulillah
i was happy today
and i just got a phone call from my friend in dublin
and it was very fun you know
after long time since he left to dublin
having long conversations
and it really happy spending my time in my room
without meetings or shopping
:))

Saturday, October 15, 2011

quick update

assalamualaikum
dear my blog
i'm sorry i haven't feed u with any news from myself
i have lots to do
and yet today i have some free time to update my blog
do you know that u might think that nobody will take care of u
but yet u will find that one day
u will realize that lots of them are taking care of u
they might not everyday asking u or contacting u
but in their heart they'r always pray for your success and health
when u feel down and when u think that nobody cares
remember that there will be someone think about u
sometimes feeling not only can be expressed but it may be implied


ok talking about my studies
i think that i should start study in the beginning
my lecturer taught me that as a teenager or student
we only need about 4-6 hours of sleep
but in fact i sleep 8 hours a day
maybe i should change or maybe i'm not
piles of books need to be read together with cases
can i do all these?
weekend maybe the best time to study for the whole week
but it may be the best time to hang out with friends
now farah yasmin choose either two
or maybe u can have both
it's in your hand

i'm missing my nurus
missing to have a pillow talk with phana
and my other friends
maybe now wouldn't be the best time to do all these things
i'm missing them
and i miss my family
insyaallah next week my parents will come to shah alam
maybe i can have a shopping time with my emak


lastly i wish i can be a strong girl
i wish to be a wonderwoman
i wish to be a good muslimah and daughter
may all my wishes come true
insyaallah

Monday, October 10, 2011

entah

slm
rasa sangat lama tak update blog
terasa sangat rindu kat mak dan ayah
sekarang ni banyak menyibukkan diri
sebab ape?
tiap kali balik bilik akan terasa sangat bosan
tengok handphone takde orang nk msg pun
hanya message2 formal
banyak no kwn2 yang hilang
lost contact dah
rasa nak balik umah je minggu ni
tapi takkan nak ponteng koko lg kot
baru je 2 minggu lepas balik jb
entahlah terasa kosong je hidup ni
even in fact banyak keje yang harus dibuat
tutorial criminal tak buat lagi
tapi nak cari hiburan dengan menatap laptop
sambil layan perasaan sendiri

Monday, September 26, 2011

when i miss my friends

i'm getting busy lately
totally mad with all these business
every time was too precious
lots of things need to be done
lots of commitment
not only my time with my jobs and studies
but i might not forget any of my best friends
every one have the right to spend time with me
and i know that i shouldn't abandon any of my besties
they are all i have now
leaving far away from family
i have my besties and cousins
either they are in malaysia or they'r abroad
every one plays a crucial role in my life
get a life yasmin
i need to work harder :)

Monday, September 19, 2011

september

today was different from yesterday
of course everybody knows that la yasmin
LOL!!!
ok that's not what i'm trying to tell u guys
today i did my little shopping
just bought blouses
and i have to admit that
I LOVE SHOPPING!!!
and i got a present from my friend
just a little tiny badge written SHOPAHOLIC
and it's really me
don't ask me to go shopping
because i have the tendency of buying new things
and i did it just now ok
u know people that woman loves shopping
but mine is 200 or 300 %
after i went shopping i felt excited and happy
my mood will totally turn up
i became very cheerfull
even though it's a fact that i'm a happy go-lucky girl
that's all for today
but i might be busy for these few months
studying,shopping,clubbing (ok that's not clubbing in a disco or wateva it's a club activities)
u know that i'm an active members of SCLC (student community law club)
u know that i feel very excited when i was with my other club members
we are family
everyday i'm spending my time with my sclc families
i love u guys
:))
the end...

Sunday, September 11, 2011

s.alam mari

selamat tiba di shah alam semalam
dan harini berpenat lelah mengangkut segala macam barang
sangat penat
then menghabiskan masa bersama cousin tercinta
pusing2 jusco , cari2 barang
gosip2
and currently at my cousin's house
sem baru so roomate baru
insyaallah this sem roomate ok
dapat sebilik dgn orang sabah
bolehla lepas ni cakap sabah
hehhehe
tak tau nak cakap ape
esok dh start kuliah
tapi tak tau ready ke tidak
oooo..takut :((

Friday, September 9, 2011

hati kecil

esok saya akan bertolak ke shah alam
perasaan sangat sedih dan nervous
nak tau kenapa nervous?
sebab belajar subjek baru dgn classmates baru
dan tentunya saya berasa sangat kecil berada di kelompok mereka yang hebat
berada di bidang ni buat saya rasa sangat kecil
semua orang sangat aktif kat kelas
ibarat cerita the pencil
saya rasa tersangat kecil
terasa sangat rendah diri
tibe2 saya teringat hari2 saya bersama nurus
kami ibarat makhluk kecil yang berada di tengah2 hutan belantara
semua orang nampak sangat hebat
kami ibarat semut kecil
oh kenapalah perasaan itu sentiasa ada
setiap kali permulaan semester saya akan begini
berdebar-debar tak tentu arah
rasa malu je nak masuk kelas
:((

Thursday, September 8, 2011

it's september dude :P

next week will be a new chapter for me..being a 2nd year law student surely will need lots of sacrifices and hardships..i've already done packing all my stuffs, settle all documents i need for my college registration..alhamdulillah i still get the chance living inside the campus so i don't need to pay for the house rent and all the bills...somehow every time i started my new semester i will feel this some kind of feeling..i feel nervous..lol :P..this 2nd year i will be learning new subjects..i've never learnt it before and it surely will gonna be tough...and surely i need to study hard and study smart...of course every new semester we will have a new spirit and new aim..so do i..for sure everyone will say that they want to study hard and get good results..somehow in the middle of semester the momentum of your spirit will going down..i think most of us like this right?? the momentum will only going up when it comes to your final exam..how i wish that my momentum will always going up till the end of final exam...hhuuhuh...insyaallah..and for your information this semester is my last sem of having this so called co-curricular activities and the 3rd language..i hope this last semester of these two subjects i can get an a's like the previous semester..after this no more koko and 3rd language..and i don't need to wake up in the saturday morning and going for koko..it surely be a good start for me yeah?hahha...and this semester as a part 3 students i need to take an elective subject and i chose sales of good and hire purchase...i don't really know about this subject and it surely gonna be tough right? then again time to read all the cases after 4 months of worthless reading..hahhaa..these 4 months holidays surely i didn't touch any law books..look at the bundle of cases and facts sometimes make me wanna cry ok..and after this maybe i should have a pile of tissue boxes so that every times i read the cases i can wipe my tears ..lol:P... no wonder people said that " oh, i'm reading law " rather than " oh i'm studying law "..ok when it comes to a new semester i become mad and start to babling and mumbling ....*sigh*....ok then bye...:))

Monday, September 5, 2011

we'r family

assalamualaikum
hye everyone!!first of all i want to wish selamat hari raya aidilfitri maaf zahir dan batin..i just came back from my kampung at pontian johor..we had a wedding ceremony of my cousins and it was only yesterday i had managed to open my facebook reading all the comments and messages and today i would like to share my happy moments during this year of eid...it wasn't that happy because we had lost two persons in our life..first of all i had lost my grandpa Haji Nasir bin Jali and 10 days after that i had lost my paklong..Sheikh Khairul Anuar bin Sh. Said..it wasn't that fun without them as we'r closed to each other..we shared everythings together..this year we'r silent..no more laughing...it's just an ordinary meeting and gathering...everybody pretending to be ok..try to have fun but in fact we'r not..but it was what we called as life..i'm hoping that our bonding will last forever..just leave the sad stories..i had spent my 3 days at pontian busy preparing my cousin's wdding and i had fun living in kampung..u know that there'r lots of imaginary vision when we talk about kampung..we had fun together and being the eldest i had lots of things to do..but i'm happy looking at my little cousins playing together because everyone is here..it's lovely when u feel the sweetest of spending your holidays with your family and i would be so great when it was a very big family..all your aunts and uncles are there..your grandma and cousins..it's so fun:)) i thinks that's all i could say..i have been uploading the photos in my facebook so let's take a look ya :))

Saturday, August 27, 2011

unknown

there will be 2 more days before ramadhan ends...
lots of things need to be done.
and i played my role as a cheff
baking and cooking the biscuits and cakes
end of ramadhan means
i'm approaching my 3rd semester
being a 2nd year student
of course there will be lots of stuffs
lots of subject, new subject,new classes,new lecturers and new friends
in these 20 years of living
your head might be burned up
heated up by all these fears and stress
how i wish i could be a 5 years old kid
doing lots of funny stuffs happily
without any worries
it's fun yeah?
but i wish also
where i could be a great woman
having a good carrier
having lots of money
having a lovely husband with kids
being a good child who can buy a bungalow for her mother
perform my haji n umrah with mak and ayah
and lots to do
we will never satisfied for what we have

*************************************************************


Tuesday, August 23, 2011

wonderwoman

salam
tersangat sibuk beberapa harini..nak kena settlekan macam2..nak raya jadi sekarang dh sibuk kemas-kemas rumah, buat biskut raya ...then, ade projek club yg belum settle lagi...mcm2 hal yang nk diuruskan...kadang2 rasa nak give up je tapi hidup ni tak boleh mengalah...oh ye tadi tertengok fb bekas mpp dulu..k.wideeya mmg boleh dikatakan sebagai wonderwoman la...tengok fb die selalu je die busy dgn macam2 hal..even dah x jadi mpp pun die still busy..skrg ni die dh llb...insyaallah next sem die akn jd LLB student ...rasa kagum sangat dgn die..dahla kecik je orangya tapi kalau tgk kt fb die ramai teman2 yang comment..kiranya orang terkenal mpp mcm die mst ramai kenalan kn? tak pernah tengok wonder woman mcm die..tak taula cmne die bahagikan tugas die..jadi mpp dan jadi student..die bukan setakat org kuat kt fakulti malah orang kuat uitm..i adore her very much..seriously it's not easy being a person like k.wideeya juliana..die ikon sy sejak saya masuk degree ni....:))

Monday, August 22, 2011

sujud tilawah

assalamualaikum w.b.t..
harini sebenarnya nak berkongsi sedikit tentang sujud tilawah atau sujud sajadah..perasan tak di dalam al-quran ade tempat-tempat di mana kita di sunatkan untuk melakukan sujud tilawah..paling senang dalam surah as-sajadah..ok buat pengetahuan anda semua pertama kali saya tahu pasal sujud sejadah ni mase berskolah asrama dulu..menjadi kebiasaan kami setiap hari jumaat semasa solat subuh imam akan membaca surah as-sajadah dan bile tiba di tempat yang disunatkan sujud sajadah maka kami pun akan sujud sajadah..kiranya solat subuh hari jumaat selalunya lama sedikit la dari hari-hari biasa..masa tu mmg blur la tak tau kenapa tiba-tiba kena sujud..then ade senior cakap tu sujud sejadah..sebenarnya banyak lagi amalan-amalan sunat yang saya pelajari sepanjang 5 tahun di asrama..solat sunat taubat, solat sunat tasbih, al-ma'thurat dan macam-macam lagi..bersyukur sebab dapat pelajari semua tu sepanjang zaman persekolahan dulu...benarlah persekitaran juga mempengaruhi kita..kehidupan saya boleh dikatakan banyak dipengaruhi kehidupan sekolah berasrama..ade baik buruk yang saya pelajari...sebenarnya kalau kita hanya nak mengharapkan ustazah yang bagitau kita pasal agama memang tak akan habis la..sebab tu saya setuju bila orang kata kehidupan itu mematangkan..20 tahun hidup semakin banyak benda yang kita pelajari..dari sekecil-kecil perkara sampai la sebesar-besar perkara...kita hidup ini untuk belajar dan teruskanlah belajar hingga ke akhir hayat..insyaallah...


bacaan sujud tilawah


Maksudnya:
"Telah sujud wajahku kepada yang telah menciptanya, yang telah memberi rupa baginya dan telah memberi pendengaran dan penglihatan dengan kehendak-Nya dan dengan kekuatan-Nya, Tuhan yang penuh limpah keberkatan-Nya telah menjadikan manusia dengan sebaik-baik kejadian.

semoga kita mendapat manfaat daripadanya..insyaallah..:)

Sunday, August 21, 2011

ramadhan

salam i've been very busy for these past 3 days..lots of work need to be done..paperwork, being a bibik and being a servant of allah..today was the 21st of ramadhan and we will leave this month of barakah..i don't really know but i don't want to leave this ramadhan...it's not like for the past few years where i always wanted to finish fasting and celebrating Hari Raya..this year i feel that my ramadhan had been filled with lots of things..which make me love the ramadhan..alhamdulillah..and yesterday i got a chance to attend khatam quran at a surau nearby my house..there's also what we called as 'ceramah agama' by kadhi of kulai jaya..and he talked about ramadhan..he said that if umat of muhammad knew the advantages of ramadhan, then they will ask ramadhan to be a year..alhamdulillah i think it really true when u love ramadhan by your heart..where u did the fasting and all tadarus quran sincerely then you will feel the sweetness of ramadhan..it's just like a miracle and i'm sure that every body will feel it if they did all these things " lillahitaala"..i want to congratulate to all muslim and muslimah who are fasting until these 21st of ramadhan and those who perform their tarawikh ..it will be better if u can do it berjamaah..but it's ok if there'r lots of works to do and you don't have the time to berjamaah..l

lesson for today and for the next2 days : do your work sincerely "lillahitaala" and you will feel that all your burden had been lifting away..insyaallah

Friday, August 19, 2011

bacaan al-quran

salam,
pernah tak anda terfikir untuk mempunyai anak yang hafiz atau hafizah? bila terbaca post seorang rakan karib saya tibe2 je saya berazam agar anak saya mendapat didikan agama yang cukup sehingga mampu menjadi seorang tahfiz..bercerita tentang ini, saya pasti kebanyakan kaum hawa pasti pernah berangan-angan untuk mempunyai anak yang bukan sahaja berjaya di dunia malah di akhirat..begitu juga saya..banyak benda yang saya impikan namun tak dapat saya tunaikan atau pun belum tertunai lagi dah direservekan untuk anak-anak saya nanti..ok cukuplah berangan ye..wktu petang tadi saya berkesempatan menonton rancangan kalamullah yang disiarkan di tv3 dan saya begitu terpegun mendengar bacaan ayat-ayat suci al-quran dari adik2 yang barangkali masih bersekolah rendah atau pun bersekolah menengah..kebanyakan mereka adalah tahfiz-tahfiz dan bacaan mereka begitu menyentuh hati saya..sebenarnya seronok sangat bila mendengar orang yang membaca al-quran dengan tajwid yang betul ditambah lagi kalau mereka pandai melagukannya..sebenarnya dahulu saya pernah bercita-cita untuk belajar ntk melagukan al-quran tetapi tak kesampaian..dahulu masa bersekolah agama rasanya banyak ayat2 al-quran yang dihafal tapi kebanyakannya dah banyak lupa sebab tak diamalkan..terasa berdosa sebenarnya..harapannya saya mampu melakukannya semula..insyaallah..sesiapa yang berminat bolehla jenguk2 link ni ye..
p/s : terima kasih pada penulis blog yang memberi keizinan untuk saya berkongsi link..:)

bagaimana saya bertarawikh?

alhamdulillah sampai juga kita ke 10 malam terakhir dan alhamdulillah masih dapat berpuasa penuh dan bertarawikh di surau lagi..hari ini saya nak berkongsi pengalaman saya menunaikan solat sunat tarawikh..baiklah masa kecil2 dahulu saya memang tak pernah menunaikan solat tarawikh sampai la saya memasuki sekolah berasrama penuh..tula 1st time saya belajar menunaikan solat tarawikh..masa awal-awal tu sy just ikut-ikut je ape yang jemaah lain lakukan..start dari tu setiap tahun saya menunaikan solat tarawikh..tapi waktu tu saya hanya akan menunaikn solat tarawikh bila di sekolah je..bila balik rumah saya tak buat..bila dah habis sekolah dan masuk universiti alhamdulillah saya sendiri menunaikan solat tarawikh tanpa sebarang paksaan..yelah kalau kat sekolah dulu solat tarawikh tu satu bnda yg wajib kena buat..tapi alhamdulillah kerana telah terbiasa saya teruskan rutin saya tu walaupun setelah habis sekolah..alhamdulillah sehingga hari ini saya sentiasa menunaikan solat tarawikh..harapannya semoga tahun ni saya dapat menunaikan solat tarawikh sepenuhnya hingga ke akhir ramadhan..saya sangat bersetuju dengan cara dan pendekatan yang digunakan di sekolah saya..walaupun mungkin saya hanya mengikut sahaja orang lain yg bertarawikh..namun akhirnya bila saya sudah matang saya dapat menilai bhwa solat tarawikh itu menjadi kemestian di bulan ramadhan walaupun hukumnya hanya sunat..dulu mungkin kita terlepas pandang pada perkara-perkara sunat..alhamdulillah allah telah berikan hidayah kepada kita untuk tidak memandang begitu sahaja perkara-perkara sunat sebaliknya berlumba-lumba untuk melakukannya terutamanya di bulan Ramadhan yang penuh barkah ini..dan sejak dari itu saya yakin jika kita ingin melakukan perubahan terhadap diri kita kita harus melakukannya secara kecil-kecilan..maksudnya mulakan secara sikit-sikit dulu..kalau tahun lepas kita bertarawikh hanya 10 hari mungkin tahun ini kita tambah menjadi 20 hari dan tahun hadapan kita dapat melakukan sebulan ramadhan..apa yang saya perhatikan ramai di antara kita yang memandang ringan tentang kepentingan bertarawikh..hidup ini kita bukan hanya melakukan perkara-perkara yang wajib sahaja tetapi jika kita melakukan perkara-perkara sunat yang lain ia akan mencantikkan lagi buku amalan kita..banyak lagi sebenarnya yang saya sendiri belum mampu untuk lakukan..tetapi saya harapkan agar saya dapat melakukannya walaupun tidak secara drastik..insyaallah sama-samalah kita memperbaiki diri di bulan ramadhan ini agar kita akan tetap dengan perubahan yang kita lakukan..:))

Wednesday, August 17, 2011

nurus i miss u..

believe it or not
when u feel down a thousand times today
tomorrow u will gest more than thousand times of happiness
alhamdulillah
even you don't have a gang of friends
but do believe that
when u have only a good friend
that know you
will be even better
i couldn't say lots how i love my bestfriend ever
how i miss u
nurus sakinatul fikriah


nurus,
tak sangka pertemuan diantara 2 org asing setahun lalu akhirnya jadi satu ikatan ukhuwah yg sgt erat..kita saling melengkapi tu yg boleh kita cakap...terasa terharu sangat dapat kawan yg baik macam nurus..kdg2 kita tak perlu duduk berbual lama2 tapi ikatan tu terasa..kita penah je duduk diam x ckp ape2 tapi benda tu mengeratkn kita...kita harap sangat yg persahabatan ni akan terus kekal sampai bila2..nurus banyak ajar kita tentang kehidupan ni..semoga kita akan terus bersahabat hingga ke akhir hayat..:))

nuzul al-quran

alhamdulillah harini genap 17 ramdhan dan peristiwa yg paling penting semestinya nuzul al-quran..nuzul al-quran adalah hari dimana al-quran diturunkan..al-quran merupakan kalamullah ataupun kitab yg terakhir diturunkan kepada nabi muhammad s.a.w..sememangnya al-quran merupakan pelengkap kepada 3 kitab yang diturunkan sebelumnya iaitu kitab taurat, zabur dan injil...tiada sebarang keraguan di dalam al-furqan ini..kalau org kristian selalu bwk bible ke mana2 masakan kita seorang muslim tak boleh kan? at least kita bwk tafsir al-quran..kalau ada masa tengok2 lah satu dua ayat al-quran..dan sempena bulan ramadhan ni marilah kita bersama2 mentadaruskn al-quran...kalau boleh kita khatamkn al-quran pada bulan ini juga..at least once..i know that for those who'r working they might find it's difficult to read al-quran i juz per day but i think it won't be a big problem..i've seen my father reading al-quran every day and he almost khatam the quran..so my dear friends let's read the quran and try to understand and swallow each and evry words from it..nothing impossible right:))

Tuesday, August 16, 2011

i'm not a good leader

i know that i can't do this job
being a project manager wasn't me
i can't be a leader
and do you know what i hate the most??
i hate when i have to give an order to my friend
and being a project manager is really hard for me
i like making programs but i don't want to be a leader
seriously i'm not a person who have many friends or a gang
i only have few loyal friends
i don't have gang
sometimes u find it hard when u don't have a support
especially when you'r doing programs
maybe it was my fault
i was the only law student in brass band
and i'm the only law student of my batch living in hostel
which were far-far away from any of my friend
oh i thought i could be strong enough
at this point i feel down
but that's the real me~~

Monday, August 15, 2011

kaum bani israel

assalamualaikum,
alhamdulillah kita dah menjejakkan kaki ke malam ke 16..start malam ni la..maksudnya dah setengagh bulan kita berpuasa..tahniah kepada anda yang masih berjaya berpuasa hingga ke hari ini..mungkin buat kaum wanita ade yang dah terlopong...alhamdulillah saya masih tak ada yang tertinggal..harapnya dapat berpuasa penuh sekali lagi...insyaallah...di hari ini saya nak kongsikan sesuatu dengan anda semua...cuba anda lihat tafsir al-quran surah al-baqarah ayat 58 - 61.. dalam ayat2 ini allah telah menceritakan kepada kita mengenai kperihal kaum bani israel ataupun yahudi..kalau diikutkan sejarah kaum bani israel pernah dimuliakan oleh allah kerana kebanyakan nabi dan rasul adalah dari kaum bani israel..tetapi akibat kebongkakan mereka allah telah menjadikan mereka umat yang paling dikeji di muka bumi ini..saya juga tertarik dengan satu ayat di mana allah telah memerintahkan kaum bani israel untuk memasuki baitulmaqdis dan memerintahkan mereka untuk hidup aman di dalamnya..namun kaum bani israel tetap ingkar dengan perintah allah..kalau diikutkan banyak lagi kisah bani israel..begitu banyak nikmat yang allah kurniakan kepada mereka..sebagai contoh, kaum ni pernak tersesat selama bertathun-tahun dan mereka meminta kepada allah supaya diberikan kepada mereka makanan dan minuman..dan allah telah mmperkenankan dengan menurunkan makanan yang manis rasanya (al-manna) dan burung-burung yang segar (al-salwa) supaya mereka mensyukurinya..namun mereka tetap berdegil dan menjadikan mereka kaum yang dilaknat allah...

semoga kita semua mendapat pengajaran yang berguna..insyaallah..:))

Friday, August 12, 2011

friends

when u have a very special friend in your life
that could understand u
even you are not mentioning anything
is the greatest gift from Allah
a very2 long time ago
i don't believe in friendship
it's just like i want to live in this world alone without having even a bestie
but my mind change
throughout these 20 years of living
i had met so many people
with lots of differences
but when u always look at the similarities with your friends
your heart is fulled with loves and happiness
u will not even bother who they are
or what people are talking
because your friendship is more valuable than gold
there are times when u don't have to have a long chat with your friend
it is just a silent meeting
but it worth more than 1000 words of chatting
today i proud to say that i love all my friends
thanks for making and glittering 20 years of life~~
alhamdulillah..

when we deal with ilmu

assalamualaikum...
al-ilm or ilmu or knowledge is important for every human
we learn since we were baby
formally u will get almost 12 or 13 years of formal education or more
but do we ever think of the sincerity of learning
are we sincere enough going to school for studying?
wake up early in the morning and return home in the evening?
u got a doctorate degree and being called as dr. even though u'r not a medical students
and nowadays u can choose any course u want
and there'r lots of courses being offered by university or any higher learning institutions
do we go to class and always have the objective that
"i'm going to class because of allah..as my ibadah in the akhirat"
or are we..
"i'm going to class because i want to get good results so that i can have a good job and become a rich person"
whatever reasons we need to do it because of Allah
and when we did it sincerely
and when we didn't get a good result we will always think it as ujian allah
Allah give us what we need not what we want
i hope that in the month of ramadhan
we will be more sincere learning and studying because of Allah
remember that life is a journey and not a destination
u will gain your knowledge throughout your life
it is not how many degrees u have
or which university u'r coming from
the best part in your life is
when u can use your knowledge to help people
happy ramadhan :)

i would like to quote something which i find it usefull:
"Seharusnya seseorang yang mempelajari sesuatu ilmu adalah untuk mendapat keredhaan Allah, namun jika dia mempelajarinya adalah kerana untuk memperoleh kesenangan dunia, maka dia tidak akan mencium bau syurga pada hari Kiamat." (Hadis Ibn Hibban)

p/s: if u'r free please kindly click this link

Tuesday, August 9, 2011

muslim

http://www.iluvislam.com/tazkirah/sains-a-islam/3356-misteri-kisah-baitulmaqdis-dan-haikal-sulaiman.html

salam,
this article is very interesting..those who want to know more about baitulmaqdis , palestin and israel i think u guys should read this article..there'r lots more that we as a muslim should learn about the history of al-aqsa and the jews....i want to find more about this topic and when reading this article i suddenly remembered learning about sovereignity during my foundation years..i can't elaborate more on this issue because i need to read all the facts to have a better understanding about the issue...all i know is as a muslim it's our duty to save palestin and we as an islamic country should help other islamic country...but what happen now is all muslims hate each other due to unreasonable things such as politics and economics..it's not a duty of league of arab states only to help the palestenian to get back their sovereignty...it's a duty all of us..we should unite and forget all the differences between us..,but when i think of our country it's really hard for us to unite with other islamic countries if in malaysia itself we can't unite..we must get united and forget all the past memories and look for the future..i hope in this month of ramadhan we can unite..do you know that islam is beautiful and i find my peace when we perform our solat berjemaah..it's like a troop of muslim army...i think we must know the reason behind solat berjemaah so that muslim will get inspired and we can live peacefully now and in our afterlife..:)

Saturday, August 6, 2011

kenangan terindah

salam semua
puasa ni tibe2 je teringat puasa taun lps...
taun lps boleh dikatakan setiap minggu mesti balik pulau carey
buka puasa dgn keluarga arwah pak long
tak sangka last year taun terakhir bersama pak long
bagi aku  berbuka puasa kat pulau carey mmg terbaik
aku sangat suka pulau carey
suasananya aman sangat dan terasa mcm duduk kt kampung
boleh naik motor petang2 dgn sepupuku faten khairiyah
mak long mmg rajin masak untuk aku yg selalu lapar ni
boleh dikatakan kalau minggu tu aku rasa nk makan mak long msti masakkan
bagi aku family arwah pak long pengganti family aku bile aku belajar
paling tak boleh lupa aku suka sangat karipap mak long
inti kentang black paper...
mmg favourite aku lah
yang penting aku sanggup ponteng koko sepanjang ramadhan tu semata2 nk blik pulau carey
sanggup travel naik ktm pg klang
then naik bas pegi banting
mmg tak boleh lupa
kenangan yang aku akn ingt selama-lamanya
jasa arwah pak long kt aku...
terima kasih pak long, mak long, faten
amin doakan agar arwah pak long ditempatkan di kalangan hamba yang soleh
al-fatihah~~

Thursday, August 4, 2011

perubahan

assalamualaikum w.b.t ,
dalam kita mengejar kebaikan bulan ramadhan pastinya banyak dugaan yang kita lalui
ingat tak jalan kepada kebaikan tak mudah
pasti akan ade dugaan dan cabaran
sedangkan jalan ke arah kemungkaran itu mudah
sebab dipenuhi dengan keseronokan
tapi pernahkah kita terfikir
apabila kita melalui jalan yang penuh kesukaran
kebiasaanya pengakhiranya akan mejadi sangat menarik
sebagai contoh sy sgt suka cerita harry potter
dan sebelum berakhirnya saga tersebut
pelbagai dugaan dan kepayahan yang harus ditempuhi
tetpi di akhirnya semua orang mampu tersenyum gembira
kerana kemenangan telah dicapai
saya tak nafikan makin kita berusaha unuk berbuat baik
semakin banyak dugaan datang
dan saya selalu mengharapkan
sekiranya allah telah datangkan kesedaran untuk saya berubah
saya mampu untuk menghadapi segala cabaran
untuk melakukan perubahan itu...
begitu juga dangan anda yang membaca entri ini..
insyaallah..:)


Sunday, July 31, 2011

it's ramdhan dear :)

assalamualaikum w.b.t...
i feel happy for these few days
alhamdulillah
and i can't wait for ramadhan
honestly i feel this ramadhan is different from any ramadhan
maybe for the last few years i wasn't home during ramadhan
and i was too busy with my university life until i forgot to do all the sunnah...
and i hope that this year of ramadhan despite of having a long break
i can do all the ibadat..either sunnah or wajib
and i am missing those days celebrating ramadhan in a boarding school
i'm missing solat jemaah, solat tarawih, al ma'thurat and qiamullail
i couldn't deny that i learnt lots during my five years there
and nowadays with the business of university life
we tend to forget all those thngs that related to islam
i can't deny that being a law students sometimes make u far away from islam
it is not neither party fault
maybe the surrounding of law school and when everybody with their own life
there's no one to give an advice to you
it is the life where u mind your own business
there must be something hidden why allah chose me to be in this field
i'm really grateful of having such a lovely friends
where we tend to bring back the life of islam
i'm missing the usrah and missing reading the sirah of prophet muhammad and his friends
and because of that
i decide to quit the job
so that i'm having a full month of ramadhan
to do all those things
i know it's not easy for you
but at least we put our greatest effort to make it real
so today will be my last day of working
and thanks to the people there
u taught me the real world of life
salam ramadhan to all muslimin and muslimat..:)

Friday, July 29, 2011

salam to all readers and bloggers
i really love reading books
if u give me any book i will be the first person to read the book
it would be happy if someone give me book as a present
i like all genre of books because i love reading
i have lots of collection of books since i was a kid
so here i would like to share an article about reading habit

ok hoping that this article is usefull for those who love reading and for those who not maybe u can take this as a first step..:)

secebis kata

assalamualaikum semua..

hati tersentuh tatkala membaca artikel tu...sesungguhnya bukan senang untuk menjadi wanita yang solehah..apatah lagi wanita memang suka yang cantik-cantikkan..peringatan untuk semua wanita-wanita di dunia dan buat diri sendiri...beberapa harini terlalu sibuk dengan keje...maklumlah bulan2 terakhir dan insyaallah pertengahan bulan depan saya berhentilah...nak menikmati nikmat bulan ramadahn..selama ni dah bertahun bulan ramadhan masa belajar..kadang-kadang penat dan banyak ibadat2 sunat yang tak dapat dibuat..harapnye tahun ni untuk penuhkan solat tarawikh...tak tahu bile lagi dapat duduk rumah dan nikmati bulan ramadhan..bulan ramadhan bakal menjelma tak lama lagi..semoga ramadhan tahun ini lebih baik dari ramadhan tahun lepas..sesungguhnya kita manusia yang selalu leka dengan keindahan duniawi...semoga kita sentiasa berada dalam rahmat perlindungan Allah..insyaallah..amin...

Thursday, July 14, 2011

rasa penat beberapa hari ni...
dan tekak dah mula terasa sakit serta badan rasa kurang sihat..
harapnye antibodi masih lagi kuat
harry potter dah keluar tapi belum sempat nak tengok lagi
rasa macam busy sikit...
hehhe...
ok la nk out dulu..

Monday, July 11, 2011

risau pada yang perlu

kadang-kadang rasa penat dah..
benarlah dunia ini sementara..
saya dah penat melihat status2 di facebook
gara-gara isu yang hangat diperkatakan
sama ada anda menyokong atau membangkang itu hak anda
jangan setiap isu yang dibangkitkan menjadi bahan perdebatan
sampai timbul satu tahap saya malas nak berstatus perkara yang berkaitan dengan politik
pasti akan ada yang membangkang
saya melihat benda itu lebih serius
kerana apa? kerana ia boleh merosakkan hubungan sesama islam...
hanya kerana politik semua orang nak bertelagah..
mungkin ini tanda-tanda nak kiamat
saya ambil keputusan untuk tidak campur tangan
baiklah kita memikirkan diri kita
memikirkan soal di akhirat
dari bertelagah memenangkan parti masing-masing
pernah dengar tak
kematian itu tanda allah lebih menyayangi orang itu
sekarang saya faham
nasihat saya tidak salah anda nak menyokong mana-mana pihak
tetapi biarlah anda je yang tau
tak perlu nak hebohkan satu dunia mengenai fahaman anda
ini bukannya kempen pilihan raya ok...
saya nak bwa pemikiran anda untuk kita fikirkan soal akhirat
saya ada terbaca mengenai dajal dalam salah satu akhbar
dan itu membuatkan saya terfikir soal kiamat
ape yang saya ingin kongsikan ialah cara-cara nak mengelak fitnah dajal
antara yang saya baca ialah
mengamalkan 10 ayat pertama dan terakhir surah al-kahfi...
rasanya lebih elok kita belek tafsir al-quran untuk mengetahui keistimewaan surah ini
salam sejahtera :)

Friday, July 8, 2011

nobody perfect

alhamdulillah..praise to Allah for the life for all the tears and happiness..i have to cancel my trip to shah alam due to Bersih 2.0...i hope it was the best thing i can do..we doesn't know about the future right? and i hope that i still can feel the peacefulness of our country ..i don't want to be like our neighbourhood country..u feel fear to go to work,study and even to pray..i don't know what they are thinking..doing all these demonstration...don't u ever know the history of 1969? those who learn "Ethnic Relations" by heart not only for the examination surely u know the impact of all these stupid demonstration...if u think that i'm bias it's up to u..i know that the government of today is not perfect to be proud of..but can u guarantee that if we change into new government there will be a better life for us? it may look like i'm fear of the future..fear of new change..but it all i can do...it may look like i'm bias..supporting all government action but seriously i hate politics..even your agenda is all about muslim country or democracy..but from now on what i can say is i choose government where i can go for study without any bombing on my head or where i can perform my solah freely without any disturb...honestly i don't think that if we choose another government we can have a better life...it will take long time if the government change..all the policy, the economy become unstable and it will take a very long time for a new government to have a strong support..the simplest example is thailand..first of all the citizens choose the opposition and choose abhisit..then because of the dissatisfaction they choose the opposition which is thaksin ..we become the victims of all these things..why not we just secure the existing place we have and have a peaceful life...it's not only for the opposition side but for both side..we are still young and it's better for you all leaders either from opposition or government to think about the future of your young children..we are sick of all these things...

Thursday, July 7, 2011

words of wisdom

Nothing can stop the man with the right mental attitude from achieving his goal; nothing on earth can help the man with the wrong mental attitude.  
Thomas Jefferson

puji-pujian

bila dipuji

pujian kadang-kadang buat kita lupa..oleh itu jangan mudah tertipu dengan pujian sebab bukan semua pujian itu menggambarkan sikap sebenar kita..mungkin kutukan itu lebih berharga kerana jika benar ia mencerminkan diri sebenar kita..membuatkan kita lebih mengenali diri kita..bersyukur dengan setiap pujian dan itu semua dugaan allah kepada kita...:)

Wednesday, July 6, 2011

ape-ape pun boleh

teringat kata-kata seorg kwn..menjadi org tepi..huhuu...kdg2 kita juga pernah merasa kan..either sengaja or tak sengaja..ataupun kdg2 kita yang memilih untuk menjadi orang tepi..lebih suka senyap dan memerhati..setuju dgn definisi org tepi yg diberikan kawan tu..kalau tak sengaja kita akan merasa pahitnya..segalanya dipendam sendirian..dari kecik saya tak biasa mempunyai sekumpulan kawan or orang ckp geng..lebih senang berdua atau dalam kuantiti yang tak ramai..lebih senang memahami....dan kadang kala berdiam diri dengan kawan baik sudah memadai..mungkin tu cara saya..ape-pun buat kawan-kawan saya..i love u all..kecik2 dulu pernah terfikir dengan kawan baik masa zaman sekolah rendah..nak pegi travel sama2...harap-harapnye menjadi ..buat nurus sakinatul fikriah dan fatin farhana...aku rindu nk cerita ngn korang..:)

Tuesday, July 5, 2011

sebesar manakah hati kita?

inspirasiku

ada satu lagi kisah hasil dari pembacaan yang ingin saya kongsikan..tak banyak yang saya nak cerita cuma tertarik dengan kata-kata ini...

" Garam itu umpama masalah. Cawan dan kolam umpama hati kita. Setiap orang mempunyai masalah, ditimpa masalah dan diuji dengan masalah. Tetapi, kalau hati kita sebesar cawan, maka kita akan merasai pahitnya masalah itu, pedihnya hati kita dan keluh kesahnya kita."
"Tetapi kalau hati kita sebesar kolam, masalah tidak akan mengganggu kita. Kita masih boleh tersenyum sebab kita akan mengerti masalah bukan hadir untuk menyusahkan kita. Masalah dianugerahkan untuk kita berfikir, untuk kita muhasabah diri. Masalah dan ujian akan memberi hikmah kepada kita."
saya nak jadi hati sebesar kolam la..sentiasa berlapang dada setiap kali ujian menimpa..insyaallah..

itik dan kura-kura

itik dan kura-kura

pernah dengar cerita itik dan kura-kura? this is a very inspiring story ever..kita mudah menjadi kuat disebabkan cacian atau makian..but when we are at the top of the world we may easily forget the bad history of us...sebagai khalifah Allah sesungguhnya bersederhana itu lebih baik..kadang kala berdiam itu lebih baik..tak dapat dinafikan apabila kita berada di atas kita mungkin akan rasa bangga pada diri sendiri kerana sebelum tu kita dah penat mengharung kesusahan..tetapi perasaan itu lebih elok ditukar kepada melahirkan rasa kesyukuran kepada Allah..jadikan setiap kesenangan yang Allah berikan itu sebagai satu ujian..kadang kala Allah kurniakan nikmat untuk kita syukuri...senang cerita ingatlah Allah tatkala susah atau senang..yakin bahawa setiap kesenangan dan kesusahan itu sebagai ujian..pernahkah anda terfikir saat menghadapi kematian?? mungkin orang disekiling akan bersedih atas kematian..tetapi yakinlah bahawa kematian itu sebagai satu permulaan hidup yang baru..dan semoga bekalan untuk ke sana mencukupi...tak salah untuk kita berasa gembira atas kejayaan yang kita capai tetapi harus berpada-pada...insyaallah...

Monday, July 4, 2011

adikku sayang

lallallala..
bila hati senang muka pun ceria je kan..hhehe
oh ye
tadi saya menghantar satu-satunye adik lelaki masuk politeknik
die tu ala2 anak mak la..
hahhaha...selalu die je yg antar abang dan kakak die
ni saya pulak yang antar die
dah takdela budak laki kt umah tu
huhuhu..sedih pulak la
macam manela die kt sana
ceh padahal dekat je kan
silap-silap tiap2 minggu die balik nanti..:P
oh ye
masih menunggu gaji nk masuk ni
dan akan pergi ke shah alam weekend ni
ade hal penting nk buat..
(macam penting sangat la)
ok ini adalah repekan di malam hari..
salam :)

Saturday, July 2, 2011

short break

it has been a few days since my last post..ok i'm busy with my works and when your body is tired your mind become lazy..hhehehe...there are lots to say but i think it is better to be kept in my heart..maybe when i feel free to write down the thing then i will spend lots of time blogging and writing...just a short post next week on 9th and 10th july i will be in Shah Alam for brass band performance..it's quite tough to decide either to join or not but then i decide to join...and insyaallah i will go to shah alam next weekend and enjoy playing the music...and i can't wait to receive my 2nd salary...lots of plans in my mind..hheheh..can't wait for the holiday...=)

Monday, June 27, 2011

"Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah S.W.T. telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka, maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah orang yang taat (kepada Allah S.W.T. dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suaminya tiada bersamanya, dengan pemeliharaan Allah dan pertolongannya..." - Surah An-Nisa' ayat 34

celoteh di waktu petang

cuti berbaki lagi 2 bulan lebih..rase mcam tak sabar nk study balik.hahhah....takpe yang penting skrg fokus kt keje dulu..hehhe..ok nk tunggu gaji masuk ade lbih kurang seminggu lg...dah boleh start planning nk buat ape kot dgn duit gaji..hehhehe..yang penting kena save untuk naik sem..almaklumlah duit jpa mesti msuk lmbt sket..hehhe...kena get ready dgn budget sndri...mmg sejak dpt jpa ni x penah minta duit dr parent..kdg2 je ayah bg..saje2..hehhe...kena hidup berdikari gitu...aww..hheeh...tibe2 terasa smngt nk blaja subjek sem 3..setelah dua sem subjek yg sme...harapnye subjek baru nnt bertambah semangatlah ye nak belaja...insyaallah..dan sem 3 adalah sem terakhirdiwajibkn koko..so last sem untuk bangun pagi dan pegi kor band tiap ari sabtu..padahal selalu je ponteng pg kor..tp aku ponteng pun dpt a gak..hhhahha..tu dugaan Allah namanya..tak boleh nak selesa tau dengan keadaan sekarang farah yasmin..hidup ni kena terus maju ke depan dan baiki diri dari masa ke semasa..insyaallah...

oklah sy nak share sikit ape yang saya baca buat santapan rohani kite ye...
pandanglah menggunakan mata hati

medical v photography

Sunday, June 26, 2011

Friday, June 24, 2011

kucing oh kucing

saya sangat sukakan kucing walaupun kat rumah tu takde seekor kucing pun melainkan kucing-kucing angkat kat belakang rumah tu..hehhehe...di satu pagi yang indah sedang asyik menulis blog tiba-tiba je ade lembaga hitam lalu ...wah seram weh...dan rupanya nampak seekor kucing..kucing gemuk ok..so saya pun halau lah kucing tu sampai ke dapur sebab takutkan kucing tu curi ikan..rupa-rupanya pintu belakang tertutup so kucing tu terperangkap la sama ada nak lalu depan saya atau pun nk stay je...kucing tu terkejut dan kelam kabut smpai jalan pun terjatuh-jatuh..saya pun tergelak tengok kucing tu..hhahah..jadi kesimpulannya bukan manusia je yang tau gelabah tak tentu pasal kucing pun tau..lagi-lagi kalau kena terjah..hhahah...=)

minat dan kegemaran

salam semua,
ok tadi singgah kt blog seorang kawan ni..
hahhaha..kerana minat yang melampau die sanggup belajar psl adobe sndri..x gitu kan fatin farhana..papepun saya sokong minat kwan saya tu..bukan semua perempuan suka benda2 multimedia ni kan..bersyukur ade kwan yg tau bende2 macam ni..nk harapkan diri sendiri hampeh la...bab2 IT ni x reti gitu..dulu belajar subjek komputer (CSC) masa asasi nampaknya tak membantu sangat even dapat A...hampeh sungguh...rupa-rupanya saya banyak kawan yang mempunyai bakat terpendam..ade yang suka edit2, ade yang suka photography, yang suka tengok youtube dan macam-macam lagi la...terfikir kat diri sendiri apekah yang saya suka???huhuhu..mungkin orang yang memandang kita je yang dapat lihat ape sebenar yang kita suka kan...itulah gunanya kawan..menjadi cermin pada diri sendiri..for those of my friends i'm sorry for every thing that i did..hoho..apasal mood sedih semacam ni??ok sebenarnya saya pun tak tau ape yang dok dibebelkan sejak tadi...tangan ni yang gatal sangat nk menulis...oh i just discovered that i have this habit..i can't stop moving my hand..masa tengah tunggu pelanggan bosan-bosan je tangan ni dok bergendang la..pegang pen la..dan macam-macam lagi aksi-aksi yang pelik...pelikkah??oh rasanya dah tak sanggup nak menulis lagi sebab makin banyak yang dibebelkannya...mungkinkah ini bakat terpendam??hhahah..daa~~

Wednesday, June 22, 2011

syukur alhamdulillah..
hati kembali tenang..
mungkin dugaan melanda memberi satu rahmat
yakinlah setiap apa yang terjadi ada hikmahnya
dan jangan mudah mengalah dalam hidup
kelak anda yang akan merana...
hargailah peluang yang ada
kerana ianya cukup bermakna...
kembali senyum..=)
kecelaruan minda..
hati yang tidak tenang dan terlalu emosi
aish...
seperti mau rebel je
sejak semalam sy dh rebel
cuba untuk mengawal emosi
tapi tidak kesampaian
kesian mak dan ayah jdi mangsa keadaan
sy tak selera makan
sgt penat pendam perasaan
rasa nk cmpak je segala barang yg ade
aish...
inilaah parahnye pendam perasaan lama-lama
ade masalah tapi suka lari dr masalah
hingga smpai satu tahap jadi mcm ni
need somebody to talk with
rasa macam nk pg ke satu tmpt yg boleh lepaskan semua perasaan je
terasa penat pretending to be happy
pretending to be happy to people surrounding me
waiting for something that unreal
living in a fantasy world of mine
i hate this..

syukran ya abi..

when we grow older we tend to admire our parent more than we were younger...
to be honest my father wasn't a Prime Minister or an MP's..
or my father wasn't a dean of any faculty at the university or graduated from any overseas institution...
he was just a father with a lovely wife and six children...
he may not an academician but he was great..
i always admired him...
generally every one admire their father and will say that their father was great
and no offence to anyone if i proud to say my father was a great father..
he was a workaholic man...
and no words can describe how much i love him..
girl always hope to have a husband that resemble her father
so do i...
even it may look like i was late 
but i really want to dedicate my love to him
not only on Father's Day..
but everyday...
have a blast En. Abd. Radzak bin Nasir...


with lots of love,
Farah Yasmin bt Abd. Radzak..

Tuesday, June 21, 2011

a perfect film

if i could rewind the story of my life
i would make some correction in every chapter of my life
but life is not like a movie
where u can rewind and move forward
where u can move forward to see the future
where u can rewind to correct some mistake of yours
so that the movie of yours is perfect
so that u can win the grammy award
life is once
once u fail there's no turning back
once u made a decision
u have to get ready for whatever
the only thing that u can do is
look for the future
be careful for every steps u make
there are lots of traps
u have to be carefull
just walk straight
till the time where u unable to walk...

Monday, June 20, 2011

kecewa untuk kali kedua
setelah luka sembuh
macam mana harusku hadap semula
setelah aku lupakan kisah silam
mencari kekuatan dari Allah
ujian Allah padaku
di saat mula merasa gembira
Allah datangkn duka untukku
yang mungkin sukar untuk pulih semula

sifat manusia

teringat buku aku terima nikahnya..
satu bende yang menarik perhatian saya
pasal zina hati
manusia terlalu mudah menghukum kan
saya ade terbaca beberapa artikel mengenai hal ini
saya tidak menyokong mana-mana
kita tidak boleh meletakkan hukum haram tanpa mengetahui sebabnya
dalam buku tu ustaz tu sendiri berhubungan dengan bakal isterinya
macam hukum makan atau pegang babi tu haram
yang haram cuma pegang atau makan babi je
bukan binatang tu yang haram
begitu juga cinta
cinta itu tidak haram
tetapi perlakuan yang melampaui batas yang mengharamkannya
bukanlah saya menulis untuk membela siapa2
tetapi hati ni terdetik untuk menulis
bila saya terbaca satu link dari sahabat lama saya Asfarina
saya bukan org yg terlalu diskriminasi kt couple2
kerana saya tak mahu jadi
paku dulang paku serpih
mengata orang dia yang lebih
saya lebih neutral dalam hal ini
cuma disebabkan pandangan sesetengah pihak
orang melihat dari sudut yang negatif
maafkan saya sekiranya berlaku ketidakpuasan hati
saya hanyalah hamba Allah yang lemah
menulis berdasarkan pemerhatian

untitled

when u feel hurt
remember that Allah is always beside u
if u lost someone you love
doesn't mean Allah don't love u
Allah loves u more than your parent's love
but it doesn't mean that don't love your mak and ayah
broken heart take time to heal
time will heal the wound


Saturday, June 18, 2011

rezeki Allah

x sangka kan memang betul orang yang dh kahwin ni murah rezeki...ade seorang kawan satu fakulti yang dah kahwin dan dah ade anak seorang dah..and guess what she got for her 2nd sem? dean list..i was like....Subhanallah...mmg rezeki die la kan...berkorban berjauhan dengan suami dan anak dan Allah balas semua pengorbanan tu dengan rezeki yang tak disangka-sangka...sedangkan masa 1st sem die x dapat pun...and this 2nd semester result totally make me realize that anything can happen..ade yg maintain dean list ade yang turun and ade yang naik...so semua tu rezeki Allah atas segala usaha kan?satu bende yang pasti betullah x semestinya kita gagal harini kita akan gagal untuk selama-lamanya...janji Allah itu pasti..Allah tetap akan kabulkan doa kita cuma lambat atau cepat je..so mungkin kisah kawan saya ni boleh dijadikan sumber inspirasi untuk semua...betulkan? berusaha la sedaya mungkin..insyaallah berjaya...yang penting bukan ukuran kepandaian yang dicari tetapi keikhlasan kita dalam mempelajari ilmu Allah..insyaallah...

p/s : tiba-tiba je teringat kat dua org kawan yang meroyan nk kahwin awal..hhahaha..ape lagi fatin farhana dan nurus sakinatul fikriah...kahwin la skrg sure result gempak..hhahha..ok i'm joking ya..=P

Friday, June 17, 2011

Allah itu adil

  • baru je beberapa hari dapat surat penghargaan dr jpa untuk result sem lepas and harini dah dapat result untuk sem 2...nampaknya xdapat la surat penghargaan dr jpa lg...huhuu...papepun alhamdulillah untuk result sekarang walaupun x berapa nak mantap mcm sem lepas tapi lepas semua subject and still total cgpa memberangsangkan...tapi saya kenalah berusaha lagi untuk sem akan datang..nampaknya xdapatlah anugerah naib canselor..mungkin untuk dapat 1st class degree insyaallah la...mmg kena berusaha dan berdoa untuk sem2 akan datang..mungkin bukan rezeki saya..yakin bahawa allah ada perancangan yang lebih baik untuk saya..insyaallah..and untuk sem akan datang semoga akan beroleh kemurahan rezeki...insyaallah amin..
  • untuk nurus tersayang yakinlah ade rezeki yang lebih baik menanti anda..x sangka kita berdua berada dalam situasi yang sama..bezanya min yang rasa dulu..xpe2 jadikan sebagai pengalaman ya...=)...i miss u nurus...
  • phana bebeh be strong ya..cool je beb...hhahah...xpe cuti lama lagi..time will heal the wound...bersyukur dengan rezeki  yang Allah kurniakan...
  • ape-ape pun buat rakan-rakan semua yakinlah dengan rezeki Allah..mungkin kita berduka sekarang tapi satu hari kita akan tergelak bila mengenangkan waktu sedih kita dahulu...=)

Wednesday, June 15, 2011

when mind is talking

because of my tiredness my mind could not stop thinking..there'r lots of things i need to share dear people but i need some time to redraft the idea and to make it into words not just alphabet..so that the word is not meaningless...oh i have this syndrome when i start to sleep..i'm sleeping but my mind is still thinking..do you ever feel of sleeping but your mind is talking to you? i don't know if it's sound weird ..i hope it's just an ordinary symptom caused by tiredness..i need a doctor ..hehhehe...ok wait till my next post ya..=)

Sunday, June 12, 2011

writing is my passion

i want to make a confession about myself..
since i was young i really want to be a good writer..
i don't like writing love story or novels
but i really love writing journals..
i really want to be a magazine or newspaper author..
writing from different perspective..
actually i want to pursue my degree in journalism
but after a second thought i choose law
maybe if i'm not end up being a lawyer or any legal practitioner
then i will put my outmost effort in journalism
and my other dream is to be professional flutist
i know that i'm not so good playing the flute
that's why i want to learn to be professional
these are my dreams
but my first priority is finishing my law degree
then i will go on with the flow
with the fate
insyaallah Allah will show me the right path..
amin...

Saturday, June 11, 2011

when u stop in the middle of the road

alhamdulillah hari ini saya masih lagi diberi kesempatan untuk menghirup udara segar dan bernafas di bumi Allah...manusia dan kesilapan tidak boleh dipisahkan..no man can live without doing mistakes..kadang-kadang manusia melakukan kejahatan bukan dengan kerelaan sendiri..bukan saya mahu memenangkan orang jahat tetapi jika kita selami "no man are born to be an evil"...saya belajar banyak perkara sejak akhir-akhir ini..situasinya di satu malam sebelum saya habis kerja adelah sorg pakcik datang merayu untuk tolong punchkn kad die..kerana kasihankan pakcik saya pun dalam ketidakrelaan menolong pakcik tersebut...seriously i don't know how i'm going to be a good lawyer because deep down in my heart i can easily help people..without thinking either the thing was right or wrong..i know in order to be someone in a legal field i need to have my own stand..i have to be someone who can handle the situation using the logical thinking not the emotional feeling...sometimes when u'r in the middle of your road and almost reaching the finishing line u may stop for a while and thinking of turning back to the starting point...instead of keep on running and walking to the finishing line without looking back or without stopping at any pit stop...which path should i choose?thinking~~

Tuesday, June 7, 2011

1st salary

alhamdulillah td dh dpt 1st salary untuk bulan mei yg aku keje hanya 8 hari tu..tp alhamdulillah la kira banyak jugak yg aku dpt..ni yg semangat nk keje ni..hahhaha...ok duit tu nk simpan untuk masa depan...hahhah..ade wish list yg aku nk buat nnt..tp kna tunggu 2nd salary next month..

Monday, June 6, 2011

a day to remember

life is getting busier from day to day..however i'm happy with my new life..u can see lots of people..u learn better about the real life..i learn something more precious than gold..never judge a people by it's appearance..we may see that lots of people who are working at petrol station as those who uneducated,poor or foreigners but the real thing is it's not what u'r thinking..anyone can work at petrol station and even a king can also be..there'r lots of rich people who may look down on these people..yeah i can't deny that there are some of them who are really poor and need to work hard in order to survive but some of them are not...my point is we must show our respect to others..regardless of who you are...and even if u can't help those needy people but when u give them a smile they will be happy..your smile is like a sunshine that shine their life and is a hope for them to continue their life positively :)

sometimes spending one whole day with your family is enough rather than spending a week with no feeling of family bonding..speaking of this thing my family and i went to mersing yesterday..just a very short holiday...but i feel happy because we did lots of things such as swimming, playing badminton few kilometres from the shore, eating seafood and walking along the beach...and unforgettable memory is my first time of being in "sawah padi"..before this i just look from behind but never have the opportunity of being there..alhamdulillah we see the beautifulness of Allah creatures...

Friday, June 3, 2011

cyber law

seriously not in mood...
i feel tired,..
and i don't have many times to dream for a vacation..
until i quit from my job..
and no idea for updating the blog..
just a little sigh~~~
and my little thought..
ok just be patient yasmin..
seriously i got works to do..
my sclc project,,
i'm the project manager
i'm thinking of organizing something about cyber law..
and i'm planning of having a theatre or a movie show..
but i don't really know where to find all these stufff
i'm not a creative person,..
the idea is sparkling from my brain
but i need to brush it up.
any idea dear people?
with all these buziness  my mind is glued..
one week of legal awareness campaign on cyber law...
cyber bullying..
cyber crime
personal data protection act 2010
i'm sharpening my mind..
try to absorb and reabsorb any idea
like a sponge..
not a sponge bob ok..
i think i should sleep..
(hoping to get some idea)

Monday, May 30, 2011

penakut

when i heard this song : penakut by yuna..it makes me think..sometimes we'r scared of admitting our fault..we'r scared of being a loser..we'r scared of confessing our feeling to the right person..and we'r scared of making mistake..even though sometimes that's the way we'r learning the meaning of life...so people out there if u'r making mistake or u'r afraid of admitting your fault your feelings or whatever be brave to confess it..only that u will lose your burden and you will give a big SIGH~~~it's the best way to relieve your burden...good luck!!

dan kubiarkan kau terlepas

Saturday, May 28, 2011

20th

alhamdulillah today i was 20 years old..and nothing much to say on my birthday..
my wishlist :
1. flute (ok someone has agreed to give me..i guess it's from germany..hahhaha..:P..)
2. 1 scoup of happiness
3. a scoup of physical and mental strength
4. a tablet of wisdom
5. a litre of elixer of kindness
6. a bottle of takwa
7. a bottle of iman


do pray for my success..insyaallah.ok :)

Friday, May 27, 2011

takut+nervous=happy

ok arini 1st experience drive sendiri pegi tempat keje...mula2 mak x percaya aku boleh drive sndri..then mak bagi gak..aku pulak yg nervous..tp alhamdulillah semuanya berjalan lancar..heheh~~~

Thursday, May 26, 2011

seuntai kata untuk dirasa

manusia ni macam-macam ragam
ade yg menarik, ade yg menyakitkan dan ada yang menghiburkan..
itulah namanya manusia
asam garam kehidupan memang begitu
bersyukur kerana kehidupan sekarang buat saya lebih mengenali dunia
alhamdulillah
jangan disangka org yg gajinya rendah tidak berpelajaran
kadang-kadang mereka lebih bijak dari kita
manusia itu sempurna
dikurniakan akal untuk berfikir dan mengenal tuhan
gunakanlah akal yang ada untuk berfikir
lidah yg fasih untuk berkata-kata dengan bijaksana
mata yang tajam untuk melihat kebaikan
dan telinga untuk mendengar ucapan yang baik
tidak rugi berkata dengan perkataan yang baik
tidak rugi beralah pada sang ego
mengalah bukan bermaksud kalah
orang yang bijaksana tahu menggunakan kebijaksanaannya
semoga sentiasa berada dalam rahmatnya...

Tuesday, May 24, 2011

alhamdulillah

everything's ok.. alhamdulillah and i have no doubt  anymore..
wee~~~
even though it need lots of sacrifices but i think it would give u thousand of meanings
u will appreciate more your life
and people around u..
i'm happy with my life right now..
even though some parts may look bad..
it's all that we need to go through..
insyaallah with all your courage,iman and taqwa
u will be able to drive your journey on the top of the mountain...
amin..

Monday, May 23, 2011

dup dap dup dap..

hari ni akan mulakan hidup baru sbg wanita berkerjaya..hahha..berkerjaya la sangat la kan?ahah..ok come on farah yasmin anda boleh lakukannya...(sambil melompat2 ala-ala pikacu???)...nampaknya lepas ni dah xdelah peluang nk ikut mak n ayah pg jalan2..ceh mcm keje 24 jam je kan...nervous2...agak2 klu aku kena praktikal kt mahkamah or law firm agak2 aku nervous cmni x?oiii jauhnya pikiaq...lama lg nak praktikal..xdelah lme sgt..lg 2 sem je kot..ok xde kaitan langsung..ikhlaskan diri dan lakukan semuanya kerana Allah s.w.t..ingatlah bekerja seolah-olah kamu akan hidup 1000 tahun dan beribadatlah seolah-olah kamu akan mati esok hari...~~~insyaallah semuaya akan berjalan dengan lancar...amin...